woensdag 4 juni 2014

Je bent wat je eet!




 Je bent wat je eet!

Met trots presenteer ik jullie mijn eerste blogtekst. Ik hoop dat mijn teksten mensen tot denken aanzet en inspireert. En ik hoop dat het discussies op gang brengt over de manier waarop we vandaag de dag onszelf voeden.

Al sinds mijn middelbare schooltijd ben ik gefascineerd door de relatie tussen voeding en gezondheid. In maart 2012 heb ik het besluit genomen om hier ook daadwerkelijk mijn beroep van te maken. Na twee intensieve studies ben ik in september 2013 gestart als orthomoleculair therapeut.  Een orthomoleculair therapeut inventariseert je gezondheidsklachten en je leefwijze (waaronder datgene wat je eet en drinkt) en geeft vervolgens adviezen over hoe met voeding en eventueel voedingssupplementen deze klachten te verminderen of te laten verdwijnen.

Voeding levert de bouw- en brandstoffen die nodig zijn voor het goed functioneren van het menselijk lichaam. Elke arts die zegt dat dit niet zo is zou zich moeten schamen. In de studie geneeskunde wordt maar bitter weinig aandacht besteed aan voedingsleer. Ik ben van mening dat veel artsen te snel medicijnen voorschrijven voor klachten die zeer goed met andere voeding (en eventueel supplementen) zijn aan te pakken. Te denken valt hierbij aan diabetes 2, te hoge bloeddruk, verstoorde cholesterolwaardes en reumatische aandoeningen. Maar ook migraine, maag/lever/darmstoornissen en allergieën zijn vaak aan te pakken door anders te eten.

Medicijnen zijn een belasting voor je lichaam, met name voor de lever. Bovendien bestrijden de meeste medicijnen alleen het symptoom en pakken ze niet de oorzaak aan. Uiteraard zullen er mensen zijn die niet willen veranderen of na willen denken hoe ze door een andere leefwijze hun gezondheidsklachten kunnen aanpakken en een pilletje van de dokter wel gemakkelijk vinden. Ik denk echter ook dat er nog veel onbekendheid is bij mensen dat vele gezondheidsklachten écht zijn aan te pakken door een andere leefwijze aan te nemen. En dat hoeft echt niet te betekenen dat je als een monnik moet gaan leven. Je wilt toch zo gezond mogelijk door het leven gaan en niet 30-40 jaar van je leven last hebben van gezondheidsklachten?  Dit is helaas tegenwoordig het geval in Nederland.

De kennis die er tegenwoordig is over voeding en gezondheid is vele malen groter dan 50 jaar geleden maar toch hebben we in de westerse wereld te maken met een groeiend probleem voor wat betreft de gezondheid.
Kijk om je heen en kijk eens goed hoe je medemensen er uit zien? Hoe zou het toch komen dat sommige mensen er heel goed uitzien voor hun leeftijd terwijl anderen al vroeg rimpels en grijs haar krijgen? En waarom hebben zoveel mensen last van overgewicht en daaraan gerelateerde klachten? Dit heeft zeker te maken met erfelijke aanleg maar je leefstijl (eten, drinken, roken, alcohol, drugs, bewegen, voldoende slaap) is van zeer grote invloed op hoe je functioneert en eruit ziet. De huid is een weerspiegeling van je gezondheid. Ziet een huid er mooi uit en met een goede kleur? Dan is de kans groot dat het goed gaat met je gezondheid.

En dan hebben we het nog niet over het stijgend aantal mensen met overgewicht. Tegenwoordig is ruim 50% van de Nederlandse mannen en ruim 40% van de Nederlandse vrouwen te zwaar. Helaas neemt ook het aantal kinderen dat al op jonge leeftijd kampt met overgewicht schrikbarend toe. Als je als kind al te zwaar bent is de kans heel groot dat dit op volwassen leeftijd niet anders zal zijn, met alle gevolgen van dien. Vroeger was het zo dat diabetes 2, ook wel ouderdomssuiker, alleen bij oude mensen voorkwam. Tegenwoordig kunnen ook jonge kinderen deze ziekte hebben. Diabetes heeft grote gevolgen voor je lichaam, de kans dat je hart- en vaatziekten, oogproblemen, nierproblemen en neuropathie (afsterven van uiteinden van zenuwbanen) krijgt is groot. Er zijn wetenschappers die zeggen dat diabetes de kans op het krijgen van de ziekte van Alzheimer vergroot. In Amerika heeft ca. 12% van de bevolking diabetes. Moet je eens voorstellen wat een impact het heeft als in de toekomst 12% van de bevolking ook daadwerkelijk Alzheimer krijgt. Het is onmogelijk om zo’n hoeveelheid aan patiënten goed te verzorgen, zowel fysiek als financieel. In Nederland gaat het helaas ook die kant op.

Maar hoe heeft het zover kunnen komen? In mijn volgende blog ga ik daarop in.

Jullie opmerkingen zijn uiteraard welkom. Hoe kijken jullie aan tegen de gezondheid van vandaag de dag? Wat vinden jullie van het aanbod in de supermarkten? Vinden jullie ook dat artsen te snel medicijnen voorschrijven of is dat aan onszelf te wijten? Ik ben heel benieuwd.



Marjon Middelkoop-Huiskens
4 juni 2014
Telefoon: 06-55117628
Adres: Hornweg 7, 1432 GD, Aalsmeer
Linkedin: nl.linkedin.com/in/marjonmiddelkoop/
Website: www.vortho.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten